سایت جـامع آستـان وصـال شامل بـخش های شعر , روایت تـاریخی , آمـوزش مداحی , کتـاب , شعـر و مقـتل , آمـوزش قرآن شهید و شهادت , نرم افزارهای مذهبی , رسانه صوتی و تصویری , احادیث , منویـات بزرگان...

زبانحال حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در برگشت به کربلا

شاعر : مهدی مقیمی
نوع شعر : مرثیه
وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن
قالب شعر : مثنوی

اربعین شد و ببین که زینب آمد از سفر            پیر گـشته خواهـرت نمی‌شناسیَم دگر

من فـدای تـربت غـریـبت ای برادرم            ای بهـار بی‌گـنـه خـزان شـده بـرابرم


لحظه‌ای درنگ کن که تا بگویم از سفر            لحظه‌لحظه، شهرشهر و کو به کوی و در به در

جمله‌ای بگویمت ز غصه‌های سینه‌سوز            زینب تو پیر شد حسین در این شبانه روز

بود زیـر آفـتـاب، پـاره‌هـای پیـکـرت            گشت سایبان من ز روی نیزه‌ها سرت

سنگ کوفـیان کجا و گـوشۀ لب امـام            می‌کشد مرا حسین، خاطرات شهر شام

از نظر نمی‌رود هجوم چوب خیزران            گریه‌های مـادران و ناله‌های دختران

زخم عشق توست مانده بر تنم نشانه‌ها            مـثـل مـادرم شـدم اسـیـر تـازیـانـه‌هـا

گرچه غصه روز و شب مرا غم رباب داد            بـیـشتـر غـم رقـیـه‌ات مرا عـذاب داد

دختر سه‌ساله‌ات کتک به هر بهانه خورد            در کشاکش سفر ز زجر تازیانه خورد

آنچنان رقـیه‌ات سـرت فـشرد در بغل            تا به وصل تو رسید و شد طبیب او اجل

در کنار تو حسین، غصه‌اش تمام شد            تا ابـد سـه سـالۀ تو میـهـمان شـام شد

نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر تغییر داده شد! زیرا بعد از زندانی کردن اهل بیت در کوفه ابن زیاد ملعون طی نامه‌ای از یزید کسب تکلیف کرد؛ به گفته سیّدبن طاوس در اقبال الاعمال ص۵۸۹؛ حاج شيخ عبّاس قمي در منتهي الآمال ص۵۲۴؛ و محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ص۱۷۴، آیت الله شعرانی در نفس المهموم ص۳۷۵، فرهاد میرزا در قمقام ص۵۸۶ تند‌ترین پیک‌ها هم این مسير ۱۷۵ فرسخی را در حدود ۲۰ روز طی می‌کنند که رفت و برگشت آن ۴۰ روز میشود؛ مدت زمان رفتن کاروان اسرا از کوفه تا شام (۱۵۰۰ کیلومتر) هم یک ماه طول کشیده است، بنا بر نقل سید بن طاوس (اقبال الأعمال ص ۵۸۹ ) و قاضی نعمان از علمای قرن چهارم (شرح الاخبار ج۳ ص ۲۶۹ ) اهل بیت بین ۳۰ تا ۴۵ روز در شام بوده‌اند!! حداقل بیست روز هم زمان نیاز بوده است که اهل بیت از شام به کربلا برگردند!! با توجه به مطالب فوق و دلایل متعدد روایی و تاریخی دیگر که در قسمت روایات تاریخی بطور کامل به آن اشاره کرده‌ایم علمایی همچون سید بن طاووس در اقبال الأعمال ص۵۸۹، علاّمه‌مجلسی در بحارالأنوار ج ۱۰۱ ص۳۳۴ و جلاءالعیون ص۶۱۹، محدّث نوری در لؤلؤ ومرجان ( ۱۸۱)، حاج شیخ عبّاس قمی در منتهی الآمال ص۵۲۵، علاّمه محمّد تقی شوشتری در قاموس الرجال ج۷ ص۲۱۱، عادل العلوی در عبقات الأنوار ص۴۴، آیت الله شعرانی در ترجمۀ نفس المهموم ص۳۷۵، محمّد تقی سپهر در ناسخ التّواریخ ج۶ ص ۱۰۱، محمّد خراسانی در منتخب التواریخ ص۳۱۸، عبد الرزاق موسوی مقرّم در مقتل الحسین ص۳۶۰، علاّمه شهید مطهّری در حماسه حسینی ج۳ ص۳۰، فرهاد میرزا در قمقام ص ۵۸۶، دکتر محمّد ابراهیم آیتی در بررسی تاریخ عاشورا ص۱۴۸، میرزاحسین یزدی در مهیج الأحزان ص ۷۵۳، سردرودی در تحریف شناسی عاشورا و تاریخ امام حسین ص ۲۲۶ تصریح کرده‌اند به هیچ وجه امکان بازگشت اهل بیت در ۲۰ صفر سال ۶۱ هجری وجود نداشته بلکه احتمالا در اربعین سال بعد به کربلا آمده‌اند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.



جمله‌ای بگویمت ز غصه‌های سینه‌سوز            زینب تو پیر شد در این چهل شبانه روز